021-34804
0
شماره تماس مستقیم : 34804-021
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 8 آذر 1400 در ساعت 59 : 17 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )


تایرها را باید متواضع‌ترین اجزای یک خودرو بدانیم؛ چراکه برخلاف سایر بخش‌ها، این قطعه همواره تحت فشار است و چه در حال توقف یا حین حرکت، مجبور به تحمل وزن خودرو و سایر نیروهای وارده بر خود است تا اتومبیل بتواند به‌راحتی هرچه بیشتر، در جاده به حرکت درآید و سرنشینان را به مقصدشان برساند.

خطرات تهدیدکننده چرخ خودرو

در این مقاله از سری مطالب چرخ و یدک ، ده خطر تهدیدکننده چرخ خودرو را که می‌توانند برای راننده و سرنشینان وسیله نقلیه تهدیدآفرین باشند، به استحضار شما خواهیم رساند.


 

افزایش مسافت توقف در رانندگی با تایرهای فرسوده و صاف

اگر با تایرهای ناسالم و فاقد آج کافی به رانندگی بپردازید، باید بدانید که مسافت موردنیاز جهت توقف کامل خودرو هنگام ترمزگیری نسبت به مواردی که لاستیک‌های خودرو سالم و جدید هستند، افزایش می‌یابد و بدین ترتیب، خطر تصادف نیز بیشتر می‌شود. این مسئله در آب‌وهوای مرطوب و جاده‌های خیس تشدید می‌شود، احتمال بروز حوادث ناگوار افزایش می‌یابد و درنهایت، خطرات بیشتری متوجه جان و مال سرنشینان خودرو خواهد شد.


 

افزایش خطر سُرخوردن و آب‌غریقی تایر

هنگامی که تایرها فاقد شیار یا آج کافی باشند، چرخ خودرو روی زمین‌های لغزنده و خیس با پدیده هیدروپلنینگ یا آب‌غریقی مواجه خواهد شد؛ چراکه وجود تایر، سبب می‌شود تا آب به میزان بیشتری از روی زمین کنار برود و لاستیک سطح تماس گسترده‌تری با جاده پیدا کند. هنگامی که خودرو فاقد تایر آج‌دار باشد، لایه آب بین لاستیک و زمین شکل می‌یابد و خطر سُرخوردن خودرو و انحراف از مسیر بیشتر خواهد شد. بنابراین، وجود آج کافی کمک می‌کند تا راننده در جاده‌های لغزنده و خیس، تسلط و کنترل بیشتری بر وسیله نقلیه خود داشته باشد.


کاهش هندلینگ

ممکن است در بعضی مواقع احتیاج به انجام یک مانور غیرمنتظره و سریع داشته باشیم؛ به عنوان مثال، یک خودرو مسیر شما را قطع می‌کند و نیاز است خیلی سریع تغییر جهت دهید تا با آن برخورد نکنید. اگر تایرهای خودروی شما از سلامت کافی برخوردار نباشند، قطعا قابلیت‌های دینامیکی و هندلینگ خودرو تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد؛ سرعت عمل کاهش و خطر بروز تصادف افزایش می‌یابد.

کاهش تراکشن و کشش خودرو در جاده‌های یخی

واضح است که هر چه آج لاستیک اتومبیل بیشتر باشد، این قطعه چسبندگی بالاتری با سطح یخ و برف روی جاده به وجود خواهد آورد و بدین ترتیب، اتومبیل راحت‌تر تحت کنترل راننده درخواهد آمد. لاستیک‌های ناسالم یا صاف، از این قابلیت بهره‌مند نیستند و احتمال سرخوردن و خروج از جاده را افزایش خواهند داد.


افزایش خطر پنچری

تایرهای صاف، اهداف آسان‌تری برای پنجری هستند؛ چراکه مواردی هم‌چون خرده‌شیشه، میخ‌های ریز و… به نحوی راحت‌تر می‌توانند درون لاستیک فاقد آج نفوذ کنند و به پنجری آن منجر شوند.


افزایش خطر جریمه‌شدن یا توقف خودرو توسط پلیس

تایرهای صاف و ناسالم، تهدیدی برای امنیت سرنشینان یک خودرو و هم‌چنین سایر افراد ترددکننده در سطح جاده هستند؛ بنابراین، اصلا بعید نیست که ماموران پلیس هنگام مشاهده یک اتومبیل با تایرهای نامناسب، ضمن جریمه مالک خودرو، از ادامه حرکت وسیله نقلیه در جاده ممانعت به عمل آورند‌. این مورد به‌ویژه در خودروهای سنگین و باربر، تشدید می‌شود و می‌تواند منجر به انتقال خودرو به پارکینگ شود.

افزایش دمای سطح تایر به حد خطرناک

وجود شیار روی سطح تایر، موجب عبور هوا از فضای خالی بین زمین و لاستیک می‌شود؛ بنابراین، هرچه تایر خودرو شیار کمتری داشته باشد، فضای لازم جهت عبور هوا از روی آن کاهش‌ می‌یابد و دمای تایر حین حرکت در سطح جاده به میزان بیشتری افزایش خواهد یافت. این مورد به‌ویژه هنگام رانندگی روی جاده‌های داغ طی یک روز گرم تابستان، می‌تواند تشدید شود.

کاهش فشار باد تایر

گاهی اوقات خالی‌شدن باد تایر اتومبیل، خیلی سریع خود را نشان می‌دهد و تایر نیاز به تعویض پیدا می‌کند؛ اما در برخی موارد دیگر نیز ممکن است این کاهش فشار باد کاملا آهسته صورت بگیرد. این مورد در تایرهای فرسوده بیشتر دیده می‌شود و می‌تواند موجب بروز مشکلاتی هم‌چون افزایش مصرف سوخت و افزایش فشار روی موتور و سامانه فنی خودرو شود.

افزایش خطر ترکیدگی تایر

احتمالا شما نیز گاهی تکه‌های تایرها روی سطح جاده یا کنار بزرگراه را مشاهده کرده‌اید. این تکه‌ها، به دلیل فرسودگی یا انفجار و ترکیدگی لاستیک به وجود آمده‌اند. ترکیدگی چرخ آن هم در سرعت بالا، امری بسیار خطرناک و نامطلوب است که همه ما به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهیم با آن روبرو شویم؛ بنابراین، بهتر است از سلامت تایرهای خودروی خود مطمئن شوید و در صورت نیاز، به‌موقع نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید.

افزایش هزینه نگه‌داری از خودرو

تایرها قطعاتی گران‌قیمت هستند و همه ما قصد داریم تا حد امکان از تعویض آن‌ها و پرداخت هزینه بالا اجتناب کنیم تا پول بیشتری صرفه‌جویی کرده باشیم. اما باید بدانید که تایرهای نامناسب و ناسالم، سبب بروز انواع و اقسام مشکلات و هم‌چنین افزایش خطر تصادف خواهند شد. اگر هر یک از این مشکلات برای خودرو بروز کند، صرفه‌جویی اندک ناشی از تعویض‌نکردن به‌موقع تایر خودرو، ممکن است به میزان چندین برابر به جیب شما هزینه تحمیل کند؛ بنابراین، به‌هیچ‌وجه فریب صرفه‌جویی ناچیز جهت رانندگی با تایرهای فرسوده به مدت طولانی‌تر را نخورید.

جمع‌بندی

تایر خودرو علاوه بر تاثیر فراوان در کیفیت سواری و هندلینگ یک اتومبیل، نقشی بسیار مهم در ایمنی و حفظ جان سرنشینان ایفا می‌کند؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم همواره تایرهای اتومبیل خود را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز، نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید تا از بروز زیان‌های مالی و جانی احتمالی ممانعت به عمل آورید و لذت بیشتری از رانندگی با اتومبیل خود ببری

 

 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()