021-34804
0
شماره تماس مستقیم : 34804-021
« بازگشت به لیست مقالات | پنجشنبه 8 مهر 1400 در ساعت 8 : 15 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

HYDROPLANING


آیا تا به حال هنگام رانندگی در جاده ای خیس و مرطوب و در هنگام بارش باران برای چیزی که به نظر می رسد برای ثانیه ای اسکی کرده اید؟ درک هیدروپلانینگ به طرز شگفت انگیزی ساده است: به دلیل آب موجود در جاده ، لاستیک های شما دیگر   آسفالت ، بتن و حتی خاک را لمس نمی کنند و دقیقا روی اب حرکت می کنند . مانند اسکی رو امواج که شاید سرگرمی به نظر برسد اما ماشینها برای این منظور نیستند . Hydroplaning (یا Aquaplaning) شاید تنها ، وحشتناک ترین حادثه ای باشد که یک راننده می تواند تا به حال تجربه کرده باشد ، وضعیتی که می توان آن را بالاتر از دست دادن ترمز و یا ترکیدن لاستیک در بزرگراه دانست . در ایران، ما با شرایط خطرناک رانندگی غریبه نیستیم ، بارزترین گودال های در جاده و بزرگراه ها هستند . به خصوص با توجه به استانداردهای نسبتاً ناکافی که زیرساخت های ما در آن ساخته شده است . بنابراین اطمینان حاصل کنید که هنگام رسیدن چنین شرایطی اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید. آفصل بهار بارندگی های سنگین با خود به همراه دارد. خطر رانندگی در زیر باران شدید را دست کم نگیرید! اگر این کار را انجام دهید ، نه تنها اتومبیل خود ، بلکه خود را نیز در معرض یک تصادف احتمالی قرار می دهید. طوفان های شدید باعث محدود شدن دید شما شده و باعث کاهش کشش لاستیک می شود هنگامی که جاده ای که در آن رانندگی می کنید به خوبی تخلیه نشود یا باران به اندازه کافی سنگین باشد تا گودال ها تشکیل شوند ، می تواند کاملاً خطرناک شود . مخصوصاً اگر لاستیک های شما برای آن شرایط آماده نباشند. حتی اگر کنترل کامل خود را از دست نداده باشید ، به احتمال زیاد اتفاق هیدروپلانی را تجربه کرده اید . همچنین مواردی وجود دارد که هیدروپلانینگ حتی بدون آب زیاد نیز امکان پذیر است. حتی گاهی اوقات یک فیلم نازک از آب کافی است.

https://charkhoyadak.com/administrator/files/UploadFile/Hydroplaning-facts.png

Hydroplaning چیست؟

اصطلاح هیدروپلانینگ معمولاً برای لغزش یا سر خوردن لاستیک اتومبیل در سطح مرطوب به کار می رود. هیدروپلانینگ زمانی اتفاق می افتد که لاستیک با مقدار بیش از حدی از آب برخورد کند. فشار آب در جلوی چرخ ، آب را به زیر لاستیک هل می دهد و سپس لاستیک توسط یک لایه نازک از آب از سطح جاده جدا شده و کشش خود را از دست می دهد. نتیجه از دست دادن فرمان ، ترمز و کنترل ماشین است . مهم است که بدانید در حالی که لاستیک های جاده ای معمولی برای پراکندگی آب ساخته می شوند ، سرعت چرخش بیشتر با سرعت بالا به معنای آن است که تایرها زمان کمتری برای انجام این عملکرد دارند  وقتی لاستیک ها نتوانند آب را به طور موثر در الگوی آج خود کانال کنند ، زیرا آب زیادی وجود دارد یا سرعت شما زیاد است ، آنها دچار هیدروپلانینگ خواهند شد .  ایمنی در سرعت برای وسایل نقلیه (خواه دو چرخ داشته باشند یا بیشتر) به میزان اصطکاک بین سطح لاستیک ها و سطح جاده بستگی دارند. با این حال ، آب روان کننده طبیعت است ، به این معنی که به راحتی می تواند اصطکاک را از بین ببرد. و بنابراین هرچه آب ناشی از باران شدید یا حتی متوسط ​​باریده باشد ، احتمال هیدروپلان سازی بیشتر خواهد بود.

لاستیک ها دارای آج (شیار) هستند که برای هدایت آب از زیر لاستیک طراحی شده اند.این شیارها به پراکنده شدن آب در جاده کمک می کنند. وقتی آب کافی باشد و با سرعت زیاد رانندگی کنید ، آب در مقابل لاستیک ها جمع می شود. آن شیارها (آج لاستیک ها) نمی توانند آب را از زیر لاستیک تخلیه کنند این زمانی است که ماشین شروع به سر خوردن روی آب می کند , ولی با این حال آج ها اصطحکاک بیشتر با سطح جاده ایجاد می کند و می تواند در مقدار اب کمتر به جلوگیری یا به حداقل رساندن موارد هیدروپلان کمک کند. هرچه شیار تایرها عمیق تر باشد ، پراکندگی آب بهتر است. لاستیک نو اتومبیل شما عمق آجی در حدود 8 میلی متر دارد. 5 تا 6 میلی متر در بیشتر موارد خوب در نظر گرفته می شود. هر تایری که  عمق آج 3 میلی متر داشته باشد ، باید به طور جد باید تعویض شود . رانندگی با لاستیک هایی که آج آنها کم است  در شرایط خشک توصیه نمی شود ، چه رسد به بارش باران.

چه موقع هیدروپلانینگ اتفاق می افتد؟

احتمال وقوع هیدروپلانینگ به سه عامل بستگی دارد: آب ، سرعت و وضعیت لاستیک ها.
هیدروپلانینگ می تواند در هر سطح جاده مرطوب رخ دهد ، با این حال ، 10 دقیقه اول باران  می تواند خطرناک ترین باشد. هنگامی که قطرات باران با باقی مانده روغن در سطح جاده مخلوط می شود ، شرایط لغزنده ای ایجاد می کند که می تواند باعث شود وسایل نقلیه ، به ویژه آنهایی که با سرعت بیش از 55 کیلومتر در ساعت حرکت می کنند این می تواند ترکیبی کشنده برای راننده و رانندگان اطراف باشد. این امر معمولاً در هنگام بارندگی ملایم روی آسفالت اتفاق می افتد ، زیرا مقدار متوسطی از آب باعث بیرون آمدن روغنهای خاصی می شود که در ساخت آسفالت استفاده می شود و باعث افزایش اثر روانکاری آب می شود. در حالی که هیدروپلنینگ وجود دارد ،  تسلط روی فرمان وجود نخواهد داشت یا بسیار ناچیز است دلیل این امر این است که لاستیک های جلوی شما دیگر با جاده تماس ندارند و تقریباً تمام مقاومت در برابر ورودی فرمان شما را از بین می برند. از آنجا که یک یا چند تایر با جاده تماس ندارند ، فرمان بی اثر می شود و ترمز کار نمی کند. حداقل نه به گونه ای که اندازه گیری کنترل به راننده بدهد. بسته به وسیله نقلیه ، ماشین می تواند به صورت پهلو بلغزد یا حتی لغزش کند. و این همان جایی است که خطر واقعاً در آن قرار دارد ، یکی دیگر از این موارد این است که هیچ ورودی نامنظم یا اغراق آمیز را از طریق فرمان ، پدال گاز یا حتی ترمزها به لاستیک ها ارسال نکنید. هر ورودی باید به تدریج اندازه گیری و اعمال شود تا ماشین بیشتر از این ناآرام نشود. به زبان ساده: ترمز را نزنید ، هیچ چرخش ناگهانی انجام ندهید و روی پدال گاز ضربه نزنید. زیرا هیدروپلانینگ اغلب منجر به تصادفات کنترل نشده با سرعت بالا می شود.

جنبه های خاص تری از برنامه آکواپلینگ وجود دارد که درک آنها مهم است. برای سدان های دیفرانسیل جلو ، این بدان معنی است که چرخ های جلو تماس ندارند. برای وسایل نقلیه دیفرانسیل عقب این بدان معنی است که چرخهای عقب جاده را لمس نمی کنند. برای اتومبیل های چهار چرخ محرک ، این بدان معناست که همه آنها هواپیما کوچکی هستند.

 

                         https://charkhoyadak.com/administrator/files/UploadFile/TA_Article_Infograph_hydroplane_1000x600_R3.webp

چگونه می توان از هیدروپلانینگ جلوگیری کرد؟

          از دست دادن کنترل وسیله نقلیه خود حتی برای یک لحظه می تواند بسیار خطرناک باشد ، اما مراحلی وجود دارد که              می توانید برای جلوگیری و برنامه ریزی از هیدروپلان گذاری انجام دهید :

  • از عمق آج کافی روی لاستیک های خود اطمینان حاصل کنید لاستیک های فرسوده عمق آج کمتری دارند ، این بدان معنی است که آنها کانال های عمیق لازم برای انتقال موثر آب را ندارند. این باعث می شود لاستیک ها به راحتی روی آب سوار شوند و اگر بالای آب باشید ، دیگر چسبندگی ندارید.بررسی عمق آج کاری است که می توانید به راحتی از عهده آن برآیید .
  • لاستیک های خود را به درستی باد کنید
  • در صورت لزوم لاستیک ها را بچرخانید و تعویض کنید
  • هنگام خیس شدن جاده ها سرعت خود را کم کنید: هرچه سرعت رانندگی شما بیشتر باشد ، پراکندگی آب برای لاستیک های شما دشوارتر است و تایرهای شما زمان کمتری برای هدایت آب را دارند. لاستیک های شما هر چقدر خوب یا نو باشند ، با سرعت خاصی هیدروپلن می شوند.
  • از گودال های  آب  فاصله بگیرید برای رسیدن به هیدروپلن فقط یک لایه کوچک آب لازم است ، بنابراین اگر می توانید بهتر است کلاً از حوضچه ها دور شوید. بخاطر داشته باشید که هرچه باران بیشتر باریده و گودال عمیق تر شود ، احتمال هیدروپلن بیشتر است.
  • از رانندگی در مسیرهای بیرونی که تمایل آب به آنها وجود دارد خودداری کنید
  • سعی کنید در رد لاستیک هایی که اتومبیل های مقابل از خود به جای گذاشته اند رانندگی کنید . پیروی از رد اتومبیل های جلوی شما به شما امکان می دهد در نوارهایی از جاده رانندگی کنید که میزان آب جاده قبلاً توسط وسیله نقلیه قبلی پراکنده شده باشد ، این بدان معناست که برای لاستیک های شما آب کمتری حرکت می کند. اطمینان حاصل کنید که فاصله ایمنی را رعایت کنید.
  • کروز کنترل را خاموش کنید استفاده از کروز کنترل در شرایط آب و هوایی نامناسب هرگز ایمن نیست ، زیرا در صورت تعجب ماشین با تغییر جهت ممکن است به کنترل فوری سرعت خود نیاز داشته باشید.
  • با دنده پایین رانندگی کنید
  • از ترمز شدید و ناگهانی خودداری کنید
  • سعی کنید تغییر مسیرهای تند و سریع نداشته باشید

 

https://charkhoyadak.com/administrator/files/UploadFile/EDUhydroplane_tire.jpg

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()