021-34804
0
شماره تماس مستقیم : 34804-021
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 10 آذر 1400 در ساعت 58 : 14 دقیقه | نظرات کاربران ( 1 )

 

منظور از لاستیک فابریک یا OE TIRE چیست؟

لاستیک فابریک (Original equipment tire) :به آن دسته از لاستیک هایی اطلاق می شود که یک خودروساز بر اساس احتیاجات خودروی تازه طراحی شده خود از میان برندهای مختلف، آن لاستیک را برای خودروی خود انتخاب می کند.

عموما، خودروسازهای مختلف دنیا یک لیست از تولید کنندگان لاستیک در سطح دنیا، که توانسته اند استانداردهای بین المللی را برای لاستیک های تولید شده خود کسب کنند، را دارند لذا، زمانیکه یک خودرو ساز یک مدل جدید از خودرو را در دست طراحی دارد،مشخصاتی از خودروی موردنظر خود و لیست ملزومات خودروی تازه طراحی شده را به منظور دریافت یک تایر مناسب برای آن به این خودرو سازان و یا فقط به تعدادی از آنها ارسال می کند.

لازم به ذگر است که بدست آوردن این استانداردهای معتبر برای این تولید کنندگان لاستیک یک فرآیند سخت و پر هزینه می باشد و معمولا تعداد زیادی از لاستیک سازان این استانداردها را ندارند.

لیست در خواستهای خودروساز جهت تامین لاستیک مورد نظر خود شامل مواردی بسیاری از جمله وزن ماشین، سرعت ماشین، زمان تحویل و نحوه تحویل کالا، تست های مورد نیاز برای تایر طراحی شده و همچنین موارد بسیار زیاد دیگری می باشد که تولید گننده لاستیک موظف است که به تمامی این درخواستها پاسخ دهد و لاستیک مورد نظر را بر اساس این معیارهای تعیین شده طراحی و تولید کند.

در این زمان تولیدکنندگان لاستیک با توجه به ملزومات خودروی جدید ، اقدام به انتخاب یک لاستیک از میان لاستیک های از قبل طراحی و تولید شده خود می کنند و در صورتی که لاستیک های از قبل تولید شده برای خودروی مورد نظر مناسب نباشند اقدام به طراحی و ساخت یک تایر مناسب برای خودروی مورد نظر می کنند که این امر یک فرآیند بسیار زمانبر و پرهزینه می باشد.


نهایتا، زمانیکه خودروساز پیشنهادات مختلف را از تولید کنندگان متفاوت دریافت کرد، پس از بررسی های لازم و هزینه ها ، یکی از این لاستیک ها را برای خودرو تازه طراحی شده خود انتخاب می کند.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد اینست که زمانیکه لاستیک فابریک توسط خودروساز انتخاب گردید، این امر بدان مفهوم نمی باشد که سایر لاستیک های ارائه شده استاندارد نبوده و مناسب خودرو جدید نمی باشند. یکی از فاکتورهای مهم و تاثیر گذار در زمان انتخاب لاستیک قیمت و نحوه تحویل و حمل و نقل ان می باشد که هیچ ارتباطی به فرآیند طراحی و ساخت لاستیک ندارد.

همچنین در بسیاری موارد پیش آمده، حتی خودروسازان خارجی ، که لاستیک فابریک انتخاب شده بنا بدلیل طراحی مناسب خودروی مورد نظر نباشد بهمین دلیل بسیاری از مالکان خودرو اقدام به تعویض لاستیک خود با یک لاستیک پهن تر می کنند.

در پایان ذکر نکات زیر خالی از لطف نمی باشد:

1_ لاستیک فابریک یک خودرو، بعنوان مثال اپتیما، تولید شده در سالهای مختلف ممکن است که با یکدیگر فرق داشته باشند. بعنوان مثال لاستیک هیوندای سوناتا تولید سال 2014 با لاستیک هیوندای سوناتا مدل 2015 ممکن است که مقداری با یکدیگر چه از نظر سایز و چه از نظر نوع طرح گل لاستیک با هم متفاوت باشند.

2_ لاستیک های تولید شده با یک برند دیگر ولی با سایز لاستیک خودروی شما ممکن است حتی از لاستیک های فابریک خودروی شما بهتر باشد.

3_ در بازار ایران ، برای دریافت لاستیک فابریک خودروهای خارجی در بعضی موارد باید هزینه بیشتری بپردازید.

4_ لاستیک فابریک یک وحی منزل از سوی خودروساز نمی باشد و در بسیاری موارد می توان آنها را با یک سایز پهن تر تعویض کرد (البته هر چهار چرخ را).استفاده از لاستیک های پهن تر مخصوصا برای خودروهای ایرانی باعث افزایش قابلیت فرمانپذیری و راحتی رانندگی می شود.

ارسال نظر

دیلان :
0 0
منظور از نا م ذیلان شادی
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()