021-34804
0
شماره تماس مستقیم : 34804-021
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 18 مهر 1400 در ساعت 47 : 15 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

علل سایش غیرعادی در تایر خودرو

از متداول ترین ایرادات در بیشتر خودروهای مدل پائین به هم خوردن زاویه های تنظیم به مرور زمان و یا به هنگام انجام تعمیرات توسط تعمیرکاران غیر مجرب هنگام تعمیر جلوبندی ماشین و تعویض سیبک ها یا فنر بندی خودرو است . بسیاری از این تعمیر کاران با اصطلاحات کمبر و کستر و تو این و تو اوت آشنایی ندارند و تا به حال این عبارات را نشنیده اند.
بخش عمده ای هندلینگ (خوش دستی ماشین) مربوط به مسائل فنی و طراحی خودرو و بخشی دیگر مربوط به میزان بودن تنظیم های خودرو است. فرمان ماشین در حین حرکت و یا در حالی که آن را رها کنیم نیز نباید به چپ یا راست منحرف شود . لرزش فرمان ، به هم خوردن تنظیم فرمان یا گیجی فرمان علل گوناگونی مانند خرابی و سائیدگی پلوس ها ، ایراد در بالانس چرخ ها و یا تنظیم نبودن باد لاستیک ها دارد. سائیدگی غیر عادی لاستیک ها نشانه خوبی برای تعویض آنها است و می تواند هشداری باشد تا متوجه شوید که بخش هایی دیگر خودرو از جمله:فرمان، جلوبندی و فنر بندی آن نیز دچار مشکل شده اند.

فرمان خودروها
اگر خودرو شما به هنگام رانندگی مخصوصا زمانی که فرمان را رها می کنید ، به یک سمت کشیده می شود ابتدا باید میزان بودن باد لاستیک ها را چک کنید.
فنربندی
فنر بندی خودرو متشکل از اجزای بسیاری است پس لازم است همراستایی چرخها و یاتاقانهای آنها و بوش و میله تعادل و بازوهای کنترل فنر و خود فنرها را بررسی گردد. اگر قسمتی از فنر ها سائیده یا صدمه دیده باشد باید عوض شود و در غیر اینصورت سایر بخش های سیستم فنر بندی و خودروپیش از موعد دچارفرسودگی و آسیب می شود.
همراستایی
برای جلوگیری از سائیدگی و اصطکاک و سر خوردن چرخها و در کل هدایت کردن مناسب و درست خودرو باید چرخها هم راستا باشند. این کار سبب کاهش میزان مصرف سوخت و کم شدن فشار بر روی فرمان و سیستم فنربندی می شود و درنتیجه هدایت بهتر خودرو 

می شود. سه نوع تنظیم برای همراستایی و تنظیم چرخهای خودرو وجود دارد:
زوایای کمبر، کستر و تفـــارب و تنافر زاویه چرخهـــــا ( toe in و toe out)
مقدار بیرون بودن و داخل بودن قسمت جلوی چرخها را کمبر و کستر می گویند . هدف از این تنظیم زاویه کمبر و کستر ، سهولت در فرمان دهی خودرو ، جلوگیری از سایش لاستیک ها و توزیع بار خودرو بطور متوازن بر روی سطح جاده است.
میزان داخل یا بیرون بودن زاویه چرخها ، زاویه کستر است. اگر زوایه کستر تنظیم باشد ، راحت تر می توانیم فرمان خودرو را بچرخانیم و برگشت فرمان در هنگام پیچیدن بهترو حرکت ماشین بر روی جاده از تبات بهتری برخودار خواهد بود. زوایای:" تــــو این " و " تو اوت " هم بسیارمهم هستند و اگر این زوایا از تنظیم خارج باشند، موجب مالش و سایش لاستیکها می شود.
اگر زاویه لاستیک ها را با پاهای خودتان مقایسه کنید ، اگر قسمت جلوی چرخها بطرف داخل متمایل باشد مثل حالتی است که نوک پاهای شما به طرف داخل متمایل است و به عکس " تو اوت " یعنی نوک انگشتان بطرف خارج متمایل است.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()