021-34804
0
شماره تماس مستقیم : 34804-021
« بازگشت به لیست مقالات | پنجشنبه 8 مهر 1400 در ساعت 12 : 15 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

با استفاده از لاستیک ، طبیعی است که آج به تدریج کم عمق شود و عملکرد کلی تایر تغییر کند. علاوه بر این ، سایش نامنظم آج به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد که باعث شود شما مجبور شوید زودتر لاستیک را تعویض کنید. بررسی منظم عمق آج و فرسودگی هر لاستیک روی وسیله نقلیه شما نه تنها به شما اطلاع می دهد که چه موقع زمان تعویض لاستیک است ، بلکه می تواند به شما کمک کند سایر تعمیرات مورد نیاز را تشخیص داده و بیشترین ارزش را از وسیله نقلیه و لاستیک خود بگیرید.

اهمیت اج در تایر
آجِ کم لاستیک ، می تواند شرایط رانندگی ناامنی را ایجاد کند. وقتی لاستیک ها نمی توانند جاده را بگیرند ، ممکن است راننده کنترل وسیله نقلیه خود را از دست بدهد. وقتی جاده ها خیس یا برفی هستند ، عمق آج لاستیک بسیار مهم است. هر زمان بارندگی و آب بین لاستیک و جاده  ایجاد شود ، این وظبفه آج و بلوک های تایر است تا اب زیر تایر را تخایه کنند و تا آنجا که ممکن است تماس با سطح جاده را حفظ کنند . هرچه آج عمق کمتری داشته باشید ، در هنگام رانندگی در برف یا باران ممکن است چسبندگی لاستیک از بین برود و درصد اتفاق افتادن هیدروپلانینگ را قوی تر کند . اصطلاح هیدروپلانینگ برای لغزش یا سر خوردن لاستیک اتومبیل در سطح مرطوب به کار می رود.هیدروپلانینگ زمانی اتفاق افتاده که لاستیک با مقدار بیش از حدی از آب برخورد کند.فشار آب در جلوی چرخ ، آب را به زیر لاستیک هل می دهد و سپس لاستیک را با یک لایه نازک از آب از سطح جاده جدا می کند و می کشد و در این زمان است که تایر چسبندگی خود را از سطح جاده از دست می دهد.نتیجه از دست دادن فرمان ، ترمز و کنترل ماشین است. کاهش سرعت در آن شرایط به شما در حفظ قدرت کمک می کند.

حداقل عمق لاستیک تایر چیست؟
در ایران ، اندازه گیری آج لاستیک معمولاً با میلی متر بیان می شود. به عنوان مثال ، تایرهای مسافرتی در تمام فصول غالباً دارای عمق آج از 5.5 تا 6 میل متر در هنگام جدید بودن هستند.

اکثر شهرها حداقل نیاز به عمق آج 2/5 میلی متر را ایجاد کرده اند که هنگام فرسودن لاستیک تا آن عمق ، رانندگان باید تایر را تعویض کنند. صرف نظر از اینکه در کدام شهر زندگی می کنید ، چرخ و یدک توصیه می کند زمانی که هر بخشی از آج در عمق 2/5 میلی متر قرار دارد ، لاستیک تعویض شود.

چگونه می دانید به آستانه 2/5 میلی متر رسیده اید؟ از نشانگرهای عمق آج لاستیک موجود در شیارهای آج استفاده کنید. هر لاستیک مسافری ، کامیون سبک و کامیون متوسط ​​دارای این شاخص ها است که به آن میله های سایش نیز می گویند ، در مکان های مختلف اطراف تایر. نشانگرهای عمق آج وجود دارد بنابراین می توانید بدون نیاز به اندازه گیری عمق با ابزار ، بصری تشخیص دهید که در آن شیار به 2/5 میلی متر رسیده اید یا خیر. 

روش دیگر ارزیابی اندازه گیری عمق آج ، "تست سکه ای" است. یک سکه را با سر ، در شیار بین دنده های آج قرار دهید سپس علامت گذاری کرده و با یک خط کش اندازه گیری کنید 

عمق آج

چه عواملی باعث می شود که لاستیک زود هنگام یا خارج از لباس استفاده شود؟
همانطور که وسایل نقلیه ، رانندگان و عادت های رانندگی با یکدیگر متفاوت هستند ، همه لاستیک ها یکسان نیستند و می توانند با سرعت بسیار متفاوتی فرسوده شوند. به عنوان مثال ، لاستیک های با کارایی بالا برای اتومبیل های اسپرت زودتر از لاستیک های تور برای یک سدان خانوادگی می پوشند. با این وجود ، عوامل مختلفی می توانند لاستیک را زودتر از انتظار فرسوده کنند و یا باعث بی نظمی فرسودگی و ایجاد صدا یا لرزش شوند. دو دلیل عمده ساییدگی زودرس لاستیک و فرسودگی نامنظم تایر ، فشار تورم نامناسب و شرایط تراز خارج از مشخصات است یعنی ایجاد تغییر در سایز رینگ ، پهنا و فاق تایر . 

TIRE TREAD WEAR : فشار نامناسب تورم

وقتی لاستیک به طور نامناسب باد می شود ، احتمال اینکه زودتر و یا ناهموار ساییده شود وجود دارد. تولیدکنندگان خودرو نه تنها فشار تورم را برای تایرهای جلو و عقب مشخص می کنند تا عملکرد را برای راحتی سواری ، هندلینگ و صرفه جویی در مصرف سوخت بهینه کنند ، بلکه ساییدگی لاستیک را نیز در نظر می گیرند. فشار تورم مناسب به بهینه سازی توزیع بار خودرو ، شتاب ، ترمز و پیچش در آج کمک می کند. اگر فشار لاستیک خیلی کم یا حتی خیلی زیاد باشد ، وصله تماس آج لاستیک بهینه سازی نشده است تا بتواند در برابر طیف گسترده ای از اتفاقات عملکرد صحیح را انجام دهد. بنابراین ، قسمتهای مختلف آج ممکن است با سرعت بیشتری و یا نامنظم از بین بروند.

فشار تورم نامناسب

فشار همه تایرهای خودرو خود را از جمله لوازم یدکی را هر ماه بررسی کنید. همچنین قبل از رفتن به یک سفر طولانی یا زمانی که قصد حمل بار اضافی را دارید ، آن را بررسی کنید. مشخصات فشار تایر سازنده وسیله نقلیه را می توانید روی پلاکارد / برچسبی که روی درب راننده یا در امتداد گرفتگی درب قرار دارد ، پیدا کنید. همچنین می توانید کتابچه راهنمای  وسیله نقلیه خود را برای توصیه های فشار باد تایر بررسی کنید.

TIRE TREAD WEAR علت 2: تغییر دادن سایز لاستیک 
تراز بندی لاستیک که به آن تراز چرخ نیز گفته می شود ، به تنظیم فرمان و اجزای سیستم تعلیق خودرو اشاره دارد - سیستمی که حرکت چرخ ها را متصل و کنترل می کند . کلید ترازبندی مناسب تنظیم زوایای تایرها و تماس آنها با جاده مطابق با مشخصات سازنده خودرو برای پارامترهایی مانند کمبر ، پنجه پا و کاستور است.

تراز نامناسب لاستیک می تواند باعث ساییدگی ناهموار و زودرس لاستیک شود. شرایط نامنظم ساییدگی آج لاستیک از تراز نامناسب شامل موارد زیر است:

سایش تئو : تئو به زاویه ای اشاره دارد که چرخهای شما در همان محور به سمت یکدیگر برمی گردند یا از یکدیگر دور می شوند  وقتی قسمت جلوی لاستیک های شما به سمت یکدیگر باشد ،پدیده تئو مثبت است. هنگامی که آنها از یکدیگر دور می شوند تئو منفی است. تئو صفر به معنی موازی بودن چرخ ها با یکدیگر است.

این اتفاق زمانی می افتد که یک طرف بلوک های آج از نظر محیطی سریعتر از طرف دیگر فرسوده شود. هنگامی که دست خود را روی بلوک های آج قرار می دهید ، مانند دندان اره احساس می شوند. سایش پاشنه به طور معمول در دنده شانه رخ می دهد و اغلب به دلیل بیش از حد تئو مثبت یا منفی است. اتومبیل ها معمولاً با کمی تئو در چرخ های جلو از کارخانه می آیند ، این بدان معناست که ماشین حتی با کمی ورودی فرمان به سمت چپ یا راست  مسیری مستقیم دارد . هنگام رانندگی در یک مسیر مستقیم ، هرگونه تئو مثبت یا منفی باعث کشیده شدن فرمان خودرو می شود زیرا چرخ ها به سمت یکدیگر حرکت می کنند یا از یکدیگر دور می شوند. اگرچه در مقادیر کم ، این ممکن است به معنای عملکرد بهتر در ترمزگیری و شتاب گیری مستقیم باشد ، اما تئو مثبت یا منفی زیاد (چه داخل و چه خارج) ممکن است باعث ساییدگی بیش از حد لاستیک شود.

سایش کستر :

وقتی فرمان را می چرخانید چرخ های وسیله نقلیه در یک محوری بالا و پایین حرکت میکنند .Caster زاویه خط بین این دو نقطه محوری و یک خط عمودی است.اگر محوری بالایی به عقب ماشین متمایل باشد ، کاستور مثبت است.اگر به جلو اتومبیل متمایل باشد ، کاستور منفی است.اگر کاستور برابر باشد اما خیلی منفی باشد ، فرمان احساس سبکی می کند و وسیله نقلیه در جاده سرگردان می شود.اگر کاستور خیلی مثبت باشد ، فرمان سنگین می شود و فرمان به سختی از مرکز خارج می شود .کاستر تأثیر کمی بر سایش لاستیک دارد.

 

سایش لاستیک شانه یک طرفه: 

شاید تعجب کنید که بدانید چرخ ها و لاستیک های اتومبیل شما لزوماً به گونه ای طراحی نشده اند که کاملاً عمود بر جاده قرار بگیرند. بسته به هدف خودرو ، خواه یک سدان پرفورمنس باشد که برای مقابله با پیچ های تنگ طراحی شده باشد یا یک وانت سنگین ساخته شده برای انتقال مطمئن بارهای سنگین ، لاستیک های شما ممکن است به سمت ماشین کج شوند یا از آن دور شوند. اینها به عنوان زاویه کمبر شناخته می شوند.  این نوع سایش نامنظم آج به این معنی است که دنده شانه داخلی یا خارجی آج به طور قابل توجهی از دنده های دیگر فرسوده تر شده است. با این حال ، مقدار زیاد کمبر منفی منجر به بی ثباتی در هنگام ترمزگیری و کاهش کشش تحت شتاب می شود ، زیرا هنگام حرکت در یک خط مستقیم ، وصله تماس کمتری وجود دارد. کمبر منفی زیاد می تواند باعث ساییدگی شدید و ناهمواری لاستیک شود زیرا قسمت داخلی لاستیک بسیار سریعتر از خارج فرسوده می شود.

زاویه های کمبر بسیار شبیه پاهای خودمان است. افرادی که با پاهایی کاملاً صاف ، با زانوهایی که مستقیماً بالای مچ پا قرار می گیرند ، دارای برازش کامبر خنثی هستند. افرادی که  زانوهایشان دورتر از مچ پا است ، کمبر مثبت نشان می دهند. سرانجام ، افرادی که زانوهایی نزدیک به هم دارند ،کمبر منفی را نشان می دهد.

 اگر الگوهای سایش غیرمعمولی را تجربه می کنید ، باید یک تکنسین بالانس خودرو را بررسی کند.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
4 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()